Home Vybíráme Vybíráme pádlo Jak vybrat pádlo na paddleboard

Jak vybrat pádlo na paddleboard

Srovnání: kvalitní karbonová pádla a levná duralová pádla

Jak vybrat pádlo na paddleboard

Poradna jak vybrat pádlo pro paddleboard pro běžné použití, závody i pro půjčovny

Pro kvalitní zážitek z jízdy je velice důležité mít kvalitní pádlo.  Pokud máme omezený budget, radši víc peněz investujeme do pádla, než do paddleboardu, protože špatné a těžké pádlo znehodnotí pocit z jízdy na sebelepším prkně.

Srovnáme extrémní případy:

při použití levného duralového pádla s váhou přes 1 kg, plastovým listem, který málo vede a shaftem (žerdí) z duralu oproti plně karbonové verzi pádla s poloviční vahou, pružným shaftem a kompozitovým listem bude rozdíl v rychlosti v řádu desítek %. Počty jsou jednoduché. Na 1km potřebujete zhruba 500-700 záběrů. Při rozdílu ve váze pádla 0,5 kg navzpíráte na 1 kilometr o cca 250-350 kg více a to nepočítáme dynamiku shaftu a pohodlnost listu. Takže na celodenním výletě, kdy ujedete 10-20 km se prostě nadřete jako kůň a žádný plovák vás nezachrání.

Jak vybrat tvar listu pádla:

Běžné allround ježdění, řeky, příbojový surfing, půjčovny paddleboardů

Zde zvolíme typ Enduro. Tendo typ pádla má list tvaru trojúhelníku, takže při nalehnutí na vodu při surfingu se o širokou plochu listu ve spodní části můžete víc opřít. To samé platí pro tzv. zavěšení do protiproudu při otáčkách na řece. Délku pádla volíme v rozmezí 15-25cm, přičemž kratší pádla jsou na sportovnější jízdu, delší na pohodové víkendové ježdění.

Sportovní frekvenční ježdění a závodní ježdění

Zde volíme typ Lima. Lima má oválnější tvar, soudní část je užší, než u Endura. Skvěle se hodí pro frekvenční pádlování, pro pádlování na delší vzdálenosti volíme list spíš menší, než větší a tuhost shaftu měkčí. Délku pádla volíme zhruba plus 10-15cm proti výšce člověka. Je totiž výrazně účinější dělat větší počet záběrů za minutu s menší silou, než mít silný záběr a malý počet záběrů. Analogicky jako při jízdě na kole, kdy na těžký převod také neujedete daleko. Měkčí shaft šetří vaše klouby, tlumí vibrace a rázy a z delší vyjížďky nedojedete tolik unaveni. Pozor, pro závody ve sprintu (většina z nás toto nevyužije) platí jiná pravidla, zde si vezmete tvrdší shaft, větší list a celkovu délku pádla zvolíte kratší, zhruba vaše výška minus 5 cm. 

Průměr shaftu (žerdě, neboli trubky)

Standardní trubky jsou průměru 29mm, to mají prakticky všechny firmy. Ale zkusili jste někdy tenčí trubku? Starboard má v nabídce i shafty o průměru 27,5 a 26mm. A ty se drží lépe i chlapům s velkými dlaněmi. Zkuste a uvidíte. Lze vybrat i oválný tvar shaftu, ale osobně máme radši kruhový průřez.

Materiál pádel

Shafty: U nás jsme to udělali jednoduše. Vůbec nevedeme pádla s hliníkovými shafty. Protože jsou těžké a nemají dynamiku. Hodí se tak dát k plováku zdrama, ale tím se znehodnotí pocit z jízdy. A dražší pádla dávat do kompletů není vhodné, protože výběr si každý musí provést sám.

Máme tedy shafty typu hybrid carbon (carbon + laminát) a full carbon. Rozdíl je ve váze a v ceně, funkce je podobná.

Listy pádel u levnějších verzí typu TUFSKIN jsou z plastu (tyto jsou odolné, mají shodný tvar s dražšími verzemi, ale jsou levnější, stoji okolo 3000 Kč). Ostatní verze typ TIKI TECH nebo CARBON UD mají sendvičové listy, kdy se využívá kombinace karbonu, laminátu a dřevěné dýhy, cenová relace 4000 - 6000 Kč. Nejlepší jsou celokarbonové listy typu PRE PREG, které jsou nejlehčí a nejdražší s cenovkou okolo 10.000 Kč, tyto mají váhu pod 400 gramů a jsou pro opravdové fajnšmekry.

Vario dvoudílné, trojdílné nebo pevné pádla

Funkčně není v zásadě rozdíl mezi pevným nebo vario pádla. Rozdíl je ale ve váze. Pokud chceme pádlo jen pro sebe a nebudeme se s nikým střídat, volíme pevné pádlo. Je totiž nejlehčí a je i levnější. Pádluje se s ním tedy nejlépe. Vario pádlo je zhruba o 100-150 gramů těžší, výhodu je, že si můžete nastavit délku. Jedu na pohodu, dám dělší délku, jedu sportovněji, dám kratší délku. Možná ideální volba. 3 dílné vario pádlo je pro transport. Dáte to do batohu k nafukovacím paddleboardem. Ale nevýhodou je větší váha spodní části pádla v mítě spoje. Za nás sportovní jezdce je toto nouzovka, ale mnoho lidí toto ocení. 

Fotogalerie