TRIM IQ FOIL

Jak trimovat IQ FOIL

Popis trimu IQ FOIL od Jakuba Zímy / Jan Kuchař najdete zde:

https://docs.google.com/document/d/1k3P3t1tjdOUDxdZU99QGq73lefqSP2J8Z7Rhcx0Z5CE/edit

popis produktu

Zdravím příznivce závodního foilingu a především nové olympijské disciplíny IQ foilu.

Máme za sebou první závodní sezónu nové olympijské třídy. V česku se vyprofilovalo několik jezdců, kteří se chtějí této disciplíně disciplíně věnovat a věřím, že spousta dalších, především mladších jezdců, bude přibývat v dalších letech. IQ foil je specifický komplet a má řadu možných nastavení. Většina jezdců a závodních týmů si svoje znalosti chrání a nechce se o ně dělit. Já jsem opačného názoru a věřím, že pokud budeme v ČR nabité znalosti sdílet, posuneme celý český závodní foiling dopředu a tím pomůže nám všem. Především nové nadějné mladé generaci.

Proto jsem se rozhodl vytvořit tento soubor, který budu průběžné doplňovat. Budu rád pokud se i ostatní závodníci podělí o své vědomosti. Prozatím můžu dokument editovat jen já. Pokud budete chtít přispět, zašlete mi svoje poznatky na mail jak.zima@gmail.com a já je doplním. Do budoucna můžu přidělit přístup dalším závodníkům.

Současné poznatky vycházejí z mých zkušeností a jsou doplněny o nabyté informace ze soustředění na Gardě pod vedením Steva Allena, mistra světa ve formula foil 2019. Jedná se tak o subjektivní názory, který nemusí vyhovovat každému a mohou být také časem překonány. V první části se věnuji nastavení vybavení v druhé pak zasílám pár tipů k technice jízdy a manévrům.

Poprosil jsem Honzu Kuchaře, aby moje poznámky doplnil o znalosti získané na foil campu pod vedením Gonzala Costa Hoevela (IQFoil class manager) a Ramona Pastora. Poznatky jsou dle mého názoru velmi přínosné. V textu jsou označeny modrou barvou a popisem Tip by Kuchťa.

Setup - IQ Foil

(informace se týkají převážné mužského kompletu - tedy plachty 9.0, prkno i foil jsou pro může i ženy stejné. Bylo by fajn kdyby Kačka nebo Aďa doplnili informace k nastavení dívčího kompletu)


  1. Foil - podložky pod zadním křídlem

  • na foilu lze nastavovat především náklon zadního křídla podložkami od -2 až +1. Čím vyšší číslo, tím větší náklon a tím vyšší výkon.

 (stejným způsobem lze nastavovat i starší foily, které nemají podložky, stačí dát pod sřoub zadního křídla například kus staré kreditky. pro zvýšení výkonu pod zadní šroub pro snížení naopak pod přední - například pokud má foil moc velký výkon na slalom)

  • většina závodníků používá na course podložky 0 a při slabém větru +1. Při extrémně silném větru používají někteří lehčí závodníci podložku -0,5

  • na slalom pak naprostá většina závodníků používá podložku 0. Podložka +1 by dávala smysl jen při hraničních podmínkách ve větru 5-8 uzlů. Mínusové podložky by pak dávaly smysl při silnějším větru. Vzhledem k tomu, že limit na slalom je ale max 15 uzlů tak nejsou prakticky využitelné. Jinak tomu může být u lehčích jezdců, například juniorů.

Tip by Kuchťa: Gonzalo doporučuje -0,5 od 9-10 m/s, že foil by měl dosáhnout větší rychlost z důvodu menšího vztlaku.

  • v balení IQ foilu je i kratší fuselage 95 cm. Zatím ale nevím o žádném závodníkovi, který by ji na slalom využíval. Dávala by opět smysl až při silnějším větru nebo pro mladší lehčí závodníky.

Tip by Kuchťa: Dle Gonzala fuselage 95 lepší na slalom - větší rychlost a lepší halzy, to by měla trochu okomentovat Kačka Švíková, já tam nebyl v průběhu závodu a u nikoho v tréninku jsem tuto fuselage neviděl. 

  • V létě ve Vigajnji jsem s Lukášem vyzkoušel na course prakticky všechny podložky a vrátil jsem se k podložce 0. U mínusovýh podložek jsem neměl ani v silném větru dostatečný výkona to především na jízdu dolů (chyběl mi vztlak, nemohl jsem jet tak ostrý úhel dolů a zvyšovat rychlost tlakem do foilu). U podložky +1 jsem zase neměl rychlost a měl jsem zbytečně velký lift. Na radu Steva jsem ale začal zkoušet podložku +1 znovu na Gardě a na sladké vodě mi toto nastavení vyhovuje ve větru do cca 15 knotů. Z mé zkušenosti tak na sladké vodě stačí na course podložka 0, na sladké vodě je dobré kombinovat podložka +1 a 0.

  1. Foil - náklon mastu v prkně

  • pro nás před ME ve Švýcarsku největší neznámá. Věděli jsme, že zahraniční jezdcí náklod mastu řeší, ale měli jsme různé protichůdné informace. Obecně by měla platit poučka čím větší úhel mezi předním křídlem a dnem prkna, tím větší výkon. Úhel se dá měnit přidáním podložky do kastlíku v prkně. Povoleny jsou až 3mm. Já zkoušel úhly od 0,8 - 2,3 a subjektivně se mi nejlépe jezdí při úhlu kolem 1.9. Steve mi upřímně řekl, že toto ještě nemá v IQ Filu otestováno, ale že je určitě dobré se tím zabývat. Nejextrémnější nastavení používá Sebastian Kordel, který jezdí úhel 2,7.

  • úhel se změří následujícím způsobem - umístíte digitální úhloměr na dno prkna těsně před mast a vynulujete > úhloměr umístítě před přední šroub na fuselage a změříte

Tip by Kuchťa: Dle Gonzala mají řešit až profíci, obecně říkal že bez podložky jezdit na ploché vodě, podložka se používá např. pro to, aby se při zaďaku nepíchlo prkno do vlny, nicméně určitě to má i souvislost s nastavením zadního křídla, technikou jízdy a mnoha hodinami testování ve skupině dobrých jezdců, kteří jsou schopní vyhodnotit tyto parametry, prostě vyšší dívčí.



  1. pozice mastu / kloubu 

  • na course jezdí většina jezdců pozici mastu uprostřed, nebo lehce vzadu od středu. Zkoušel jsem různé pozice a nakonec jsem se opět vrátil k pozici uprostřed. Ve foil slalomu je pozice mastu nejrychlejší možnost jak si na vodě upravit setup na silnější vítr. Limit na slalom je 15 uzlů, ale ze zkušenosti ze Švýcarska se jezdí slalom i v silnějším větru, zvlášť když vítr pulzuje a klesá nahoru a dolu. Větru kolem 20 uzlů už je těžké s nastavením na slabý vítr slalomový kurz ujet. Jezdec si nemůže narozdíl od kurzu pomoci tím, že v silnějším větru jede ostřejší úhel. Nejrychlejší možností při silném větru je tak si posunout kloub dopředu, dát si níže ráhno a prodloužit úvazky (viz níže). 

Tip by Kuchťa:  Gonzalo říkal identické informace

  1. Pozice poutek

  • zatím velmi individuální nastavení, které souvisí se stylem jízdy a ostatním setupem. Vysocí těžší jezdci jako je například Sebastian Koerdel jezdí nastavení, že zadní poutko mají úplně vzadu a přední úplně vepředu (široký rozkrok). Já jezdím vepředu doporučenou pozici a vzadu jezdím prodloužené poutko, kdy mám přední šroub na prostřední pozici a zadní šroub úplně vzadu. Na zadní nohu není takový tlak, takže není potřeba mít poutko uplé a je možné ho jezdit takto široké a otestovat si jaká pozice vám vyhovuje nejlépe. Jsou jezdci, kteří zadní poutko vůbec nepoužívají a nemají je našroubované (především v open foil třídách, kde se používají foily s velkým výkonem) - například mistr světa Nicolas Goyard.

Tip by Kuchťa:  Dle Gonzala mění pozice poutek dle typu závodu course/slalom, na slalom více dozadu, nicméně několikrát opakoval pozici postavení cituji „ala spiderman“, tj. roztažené nohy, pro lepší stabilitu a reakce, takže je nutné respektovat výšku daného člověka.

  • tady si dovolím na Kuchťu reagovat. To jestli se pojede slalom nebo course se může vlajkou oznámit i na vodě a závodník nemá vždy prostor si jet na břeh změnit setup. Není tak možné dle mého názoru během závodu měnit pozici poutek. Podporuje to tak moji myšlenku jezdit zadní poutko víc široké, aby mohl jezdec zaujmout ideální pozici jak na course, tak na slalom. Informace, že ale na slalom jezdí Gonzalo pozici poutek víc vzadu je pro mě překvapivá. Chápu to v extrémně slabém větru, ale v silnějším naopak stojím zadní nohou víc vepředu, abych měl větší kontrolu.

  1. Plachta - downhaul, podložky pod kembry

  • co se týče délky nástavce a natažení plachty dolů, tak není bohužel možné říct univerzální recept. I když se jedná o one design, tak bohužel každá plachta není úplně stejná a každý stěžeň není stejné tvrdý. Pokud tedy natáhnete vedle sebe dvě plachty se stejně dlouhým nástavcem výsledek může být dost jiný. Například moje a Stevova plachta vypadala stejně až když jsem ji já natáhl o cca 1,5 cm více. Plachta se navíc časem vytáhne a tak je tomu potřeba přizpůsobit i downhaul. Ideální nastavení si musí každý jezdec otestovat sám se sparing partnerem. Steve si potom dělá lihovkou na plachtě značky. Kde se mu začíná plachta otevírat, aby vědět jak ji natáhnout příště.

EDIT: mezi mojí a Slaďochovou plachtou je rozdíl v downhaul dokonce 2 cm

Tip by Kuchťa: Jakub nepíše nic o trimovacích kladkách, které se dávají na stěžeň, takže u IQ foilu je mají všichni v komínku, trimuje se v podstatě přes otvor na plachtě pod ráhnem, a to jen před rozjížďkou, viděl jsem jak Nicolas Goyard, si vše trimuje až když je na vodě, asi aby i někdo neokoukával jeho trim (ve vrcholovém jachtingu běžná záležitost), dále Gonzalo upozorňoval, aby se plachta dole nepřetahovala, ala slalomové plachty. Důležité je vytrimovat tak, že zádní lem má být  v jedné rovině a lehce se lámal od třetí spíry ze shora.

Určitě také doporučoval povolovat zadní lem plachty pokaždé na zaďák a spodní oko v zadním lemu se má používat pouze při velmi silném větru, prý když vítr klesne, tak je to velký průšvih, že to vůbec nejede. 

  • co se týče různých varhánků a nerovností na komínku, tak pro výkon plachty je důležitá závětrná strana. Tam by mělo být co nejméně nerovností. Nerovnosti na návětrné straně, nehrají prakticky roli. Nerovnosti (varhánky) na závětrné straně na komínku  je možné vyhladit přidáním podložek pod kembry. Je to ale na úkor rotace kembrů, takže je potřeba vždy vyzkoušet jestli plachta pořád dobře přehazuje. Já jsem vyměnil na dvou spodních kembrech malou podložku za větší. Rotace je horší, ale stále ok a tvar plachty se zlepšil.

Tip by Kuchťa: Souhlas, když Gonzalo natrimoval plachtu tak tam měl menší varhánek a říkal, že je to ok, protože když se do plachty opře vítr, tak se to vyrovná

  • stejně negativní vliv na obtékání větru má i vytahovací lano. Někteří závodníci, tak vytahovačku vůbec nepoužívají. Pokud ji závodník potřebuje (ať už k vytahování plachty nebo jako podporu při jízdě ve slabším větru), tak je ideální zvolit vytahovací lano co nejtenčí

Tip by Kuchťa:   Souhlas, tady je to spíše o tom, že jestli např. junioři jsou schopni vytáhnout plachtu za tu tenkou vytahovačku, ale určitě musí při jízdě být maximálně stažená gumou k plachtě


Tloušťka vytahovacího lana, které jsem začal používat po Gardě. Příliš tlusté vytahovací lano, které se dostane na závětrnou stranu plachty zhoršuje obtékání větru.

  1. úvazky, pozice a délka

Pro mě největší změnou setupu po tréninku se Stevem Allenem byla délka a pozice úvazků. Před tréninkem jsem používal Vario úvazky 26 - 32 a pozici úvazku jsem měl více vzadu mezi pozicemi na ráhně 6 a 7. V rámci tréninku jsem změnil nastavení následovně.

  1. délka úvazků 

Steve mi vysvětlil, že především na downwind je potřeba se těžištěm těla dostat co nejdál do prkna a co nejníž. Tato poučka platí především v silném větru, ale je využitelná i v tom slabším. Výhodou je znatelné zvýšení kontroly a s tím související zvýšení rychlosti. Smyslem je dostat těžiště co nejníž, vystrčit zadek nad vodu podobně jako když jede jezdec přeplachtěný na slalomovém prkně. V tu chvíli je možně i v silném větru neustále tlačit z boku na foil a zvyšovat rychlost. Na stoupačku je pak lepší si úvazky zkrátit, aby mohl jezdec tlačit tělo lépe dopředu a vytáčet se do směry jízdy.

Není potřeba se bát na downwind opravdu extrémně dlouhých úvazků. Musí být ale možnost si úvazky zase na stoupačku zkrátit. Momentálně mám úvazky cca 26-38. Viz foto níže. Steve jezdí úvazky ještě o něco delší. Důležité je říct, že já i Steve používáme nízký trapéz. Jezdci v bederním trapézu můžou mít úvazky o něco kratší (není to ale zas tak velký rozdíl jak by se mohlo zdát)


úvazky prodloužené na downwind



Při opření loktu do úvazku a natažení ruky, zbývá k ráhnu ještě cca 5 cm

Stejně tak na foil slalom je potřeba si úvazky výrazně prodloužit a zaujmout podobný postoj jako na downwind - těžiště nízko. Jezdec má větší kontrolu a může tlačit neustále do foilu.

  1. pozice úvazků

Steve mi na Gardě přenastavil pozici úvazků, kdy mi je posunul výrazně víc dopředu. a to na pozici 4 a 6 (viz foto níže). Dle jeho názoru se jedná o víc výkonné nastavení, kdy jezdec cítí v zadní ruce všechny poryvy a může velmi rychle reagovat a při každé změně větru okamžitě více vyostřit. Je třeba říct, že zvlášť při silnějším větru je to velmi nepohodlně a vysilující nastavení, kdy vítr rve za zadní ruku. Je proto potřeba si prodloužit více ráhno (na 236cm), protože toto nastavení není možné jinak při silném větru ujet.

Já toto nastavení momentálně používal při slabém a středním větru. Při silnějším větru jsem musel posunout zadní úvazek na pozici 7. 


Pozice úvazku po nastavení Stevem při slabém a středním větru (Steve jezdí i v silném větru)


Pozice úvazků kterou jsem na Gardě používal při silnějším větru (18 uzlů a více)

Pokud se podíváme na nastavení top jezdců, tak můžeme najít různé styly. Kiran Badloe jezdí pozici podobně jako Steve. Mateo Iachino jezdí pozici o značku a půl víc vzadu (5 a 7,5). Thomas Goyard něco mezi 5 a 6. Nejvíce vzadu jezdí Sebastian Koerdel, který jezdí pozici podobnou jako jsem jezdil já dříve mezi 6 a 7. Basti má trochu jiný jízdní styl, kdy oproti jiným jezdcům jede více na rychlost na úkor ostrého kurzu.

Thomas Goyard - pozice úvazků 5,6

 

Sebastin Koerdel - pozice 6, na jiných jeho fotkách můžeme vidět i pozici za značkou 7



Kiran Badloe - podobná pozice úvazků jako Steve


Mateo Iachino - pozice úvazků 5 a 7,5










pro příklad nastavení žen - Lilian de Geus okolo pozice 4 (ženy mají kratší ráhno)


EDIT:

Po návratu z Gardy jsme byli se Slaďochem testovat nové nastavení na Nechranicích. Foukal celý den velmi stálý vítr a najezdili jsme spolu přes 110 km, kdy jsme oba měnili postupně pozice úvazků. Výsledkem bylo, že jsme ani jeden nebyli s pozicí úvazků extrémně vepředu rychlejší. Naopak stoupavý kurz byl horší a v silnějších poryvech jsme dost trpěli. Postupně jsme tedy začali posouvat úvazky víc dozadu. Já jsem se přiblížil svému původnímu nastavení. Martin je dokonce ještě o cca jednu značku víc vzadu (jeho původní pozice). Pozice, která mi nejvíce vyhovuje je 5,5 a 7 (tedy podobná jako jezdí např. Mateo Iachino). Při slabším větru budu zadní úvazek posouvat víc dopředu a dál testovat. Pravděpodobně si i zkrátím ráhno zpět na 234 cm, protože při pozici úvazků víc vzadu není potřeba plachtu v silném větru tak dopínat.

vrácení úvazků na mém ráhně zpět více dozadu




  1. výška ráhna

  • výška ráhna je opět individuální dle výšky jezdce. Pozice je obecně níže než se jezdilo na formuli ale výše než se jezdí na slalom. Na slalom foil se pak ráhno dáva níže, hlavně v silnějším větru. Stejně tak v silném větru pomůže dát níže ráhno i na course. Já měřím 175 cm a ve slabém a středním větru jezdím na course ráhno mezi druhou a třetí značkou ze shora. Na svoji výšku jezdím ráhno spíš výše než většina jezdců




Technika jízdy


  1. Stoupačka

Obecně lze říct že technika jízdy na foilu se od jízdy na formuli, raceboardu rsx nebo bicu liší. U formule fungovala technika, kdy byl jezdec na stoupaču prohnutý jako luk a tím se snažil se co nejvíce odlehčit prkno a přenášet tlak zadní nohou přes hranu prkna na flosnu. Foil ale funguje na jiném principu. Pokud má jezdec foil nastavený tak, aby měl dostatečný výkon, tak foil má tendenci vytahovat prkno pořád nahoru ven z vody. Tím že jezdec tlačí prkno nazpátek dolů, tak přenáší na foil větší tlak a to generuje rychlost. Smyslem tedy je na jednu stranu tlačit zadní nohou do foilu aby jezdec generoval lift, ale zároveň  tlakem přes úvazky tlačit prkno dolů a generovat rychlost. K tomu je potřeba v úvazcích víc sedět narozdíl od pozice na formuli. Na stoupačku je tak vhodné si zkrátit úvazky, vytáčet se boky i rameny do směru jízdy, tlačit se tělem dopředu a přes úvazky tlačit prkno zpět dolu. Čím dále je jezdec nakloněn od prkna tím má větší kontrolu. V silnějším větru je tak možné jezdit trochu delší úvazky.


  1. Downwind

Jak jsem se zmínil už výše alfou a omegou rychlé jízdy na zadák jsou dlouhé úvazky. Jezdec musí mít možnost se dostat co nejdále od osy prkna a dostat těžiště nízko, a to především v silnějším větru. To jezdcí umožní jet plachtu pořád zavřenou a generovat rychlost s kterou může jet následně i větší úhel dolu a to vše při výrazně vyšší kontrole. Technika kdy jezdec otevře víc plachtu a snaží se jet ostrý kurz dolu na úkor nižší rychlosti není efektivní. Je možné je ale použít pokud potřebuje jezdec sklesat na bójku a ušetřit si tak dva obraty.

Na zadobok je také potřeba si povolit plachtu a to i v silném větru. Méně zkušení jezdci se bojí při silném větru na zadobok povolit plachtu, protože už tak mají moc velký výkon. Pokud ale nechá jezdec plachtu uplně dotaženou do ráhna, tak plachta na zadobok není stabilní a paradoxně je tak při silném větru i méně ovladatelná. Alespoň trochu je tedy potřeba plachtu povolit i ve velmi silném větru.

Mimo extrémně slabý vítr nepoužívají jezdci při zadoboku zadní poutko. Ve slabším větru stojí na hraně těsně před poutkem a v silnějším větru posouvají nohu více ke středu což zlepšuje kontrolu.

Tip by Kuchťa: Na toto téma tam také byla docela dlouhá debata (Gonzalo se Stojanem Vidakovičem), v podstatě bylo jasně řečeno, že nejdřív je nutné vybudovat rychlost, abys mohl odpadnout, je to jako když skluzová loď jede s genakerem, musíš trefit moment odpadnutí a včas se zpátky vrátit do nabrání rychlosti, tj. velmi jemné kličkování spojené se sjížděním vln. Mimochodem jedině jak se to dá naučit je to o neustálém tréninku a citu

  1. Slalom - bočák

Podobně jako u downwindu je potřeba si povolit hodně úvazky a dostat se těžištěm nízko a dál od prkna. To zvyšuje kontrolu a umožňuje jezdcí udržet foil ve vodě . Na bočním kurzu nemá jezdec možnost silné poryvy řešit ostřejším kurzem jako při zadoboku nebo stoupačce. Jediné, co tak může dělat, je tlačit prkno přes úvazky dolu.

Narozdíl od zadoboku je dobré co nejdéle vydržet zadní nohou v poutku. Jezdec má tak nejlepší kontrolu.

Pokud vítr zesílí a není čas si vyměnit podložku pod zadním křídlem, tak nejlepší možnost jak zlepšit kontrolu na vodě je si prodloužit úvazky, posunout ráhno níž a posunout stěžeň dopředu.

  1. Halza

Halza v levitaci na foilu je manévr, kterého se velká část začínajících závodníků  obává přitom se jedná o relativně jednoduchou věc, řádově jednodušší než je race jibe na plováku s flosnou. Důležité je pochopit techniku a načasování práce s nohami a plachtou, která se od normální halzy výrazně liší. Velký rozdíl je také ve foil halze při downwindu a při slalomu.


  1. obecně k foil halze

  • u halzy je podle mě nejdůležitější práce nohou. Čím méně pohybů (kroků a krůčku) nohami jezdec udělá tím větší pravděpodobnost úspěšně halzy. Ve skutečnosti by měl udělat pohyby jen 3

  1. začátek otáčení a zašlápnutí závětrné hrany prkna - Jezdec nechává přední nohu v poutku a zadní pokládá na závětrnou hranu prkna a přenáší tlak. Ve slabším větru jdu nohou skoro až na závětrnou hranu kousek za přední poutko, v silnějším větru nechávám nohu víc ve středu.

  2. přesun přední nohy na střed prkna - Ve chvílí kdy se špička prkna dostáva přes osu otáčení (tj prkno už nabírá opačný směr jízdy než držím plachtu) tak vytahuji nohu z předního poutka a dávám ji na střed prkna cca 20 cm před přední šroub foilu. Je důležité už chodidlo otočit kolmo na prkno, tak jak by jezdec stál, kdyby jel už na druhou stranu. Tj otočit chodidlo skoro o 180 stupňu než bylo předtím v předním poutku. Tato pozice nohy je velmi důležitá. Tím že je noha umístěna v těžišti prkna nad foilem, tak se prkno nemá tendenci zvrtnout a také jezdec může tlakem nohy na foil korigovat levitace. Zvlášť ve slabém větru, kdy má prkno tendenci v halze klesnout na hladinu může tlakem do nohy v nejduležitější fázi udržet prkno v levitaci.

  3. Přesunutí nohy do předního poutka a otočení plachty - okamžitě ve chvíli kdy přesunu nohu z předního poutka na střed prkna (krok 2) dávám druhou nohu do předního poutka. Teprve potom přehazuji plachtu a posouvám nyní už zadní nohu na hranu prkna.

  • ve chvíli kdy si jezdec osvojí tento postup zjistí, že je halza jednoduchá za všech možných podmínek (slabý vítr, vlny, poryvový vítr atd)

  1. Downwind halza

  • postupují přesně podle kroků zmíněných v bodu a). Při zadoboku je možné udělat halzu s velkým poloměrem, protože smysl není rychle změnit směr ale stále hodně klesat. Změna směru je také proti slalom halze výrazně menší, protože závodník jede velmi ostrý kurz po větru a v klesání pokračuje i po obratu. Plachtu je tak možné nechat v halze víc postavenou a není potřeba ji tak pokládat nad vodu. I tak si ale chytám ráhno před halzou zadní roukou víc vzadu a snažím se natáhnout v halze ruce hodně dopředu. Ve slabém větru pomáhá začít levitaci hodně vysoko a v průběhu halzy klesat. Klesající prkno nabírá rychlost a pomáhá projet halzu v levitaci i v hraničním větru.

  1. Slalom foil halza

  • výrazně těžší manévr než halza při zadoboku a to především ve slabém větru. Důvodem je, že na boční kurz nabere jezdec i ve slabém větru velkou rychlost a při projíždění halzou je tak rychlejší než vítr. Pokud tedy halzu neudělá technicky správně dostane zdánlivý protivítr, který ho v lepším případě shodí z levitace v horším i z prkna.

  • mimo správně práce nohou (viz bod a) je zde důležitá práce s plachtou. Čím slabší je vítr, tím je potřeba udělat halzu s menším poloměrem. Před vstupem do halzy je dobré si chytnout ráhno zadní rukou víc vzadu, rychle odpadnout a začít halzu (viz fáze 1), přitom je potřeba se pořádně natáhnout dopředu a plachtu v první fázi položit podobně jako při laydown halze ve slalomu (položení samozřejmě není tak radikální). Prkno je potřeba také víc zašlápnout než při downwind halze. Prkno se začne velmi rychle otáčet, mírně klesat v levitaci a zrychlovat. Položení plachty je tak velmi krátké a hned je potřeba přistoupit k fázi 2 a 3. Plachta se přehazuje trochu později než při downwind halze, prkno už je skoro ve směru jízdy na druhou stranu.


Pár tipů k halze od Nico Priena:

https://www.youtube.com/watch?v=HPHLnRI3PDY


5) Réčko

  • za mě jeden z nejtěžších manevrů na foilu. Perfektně odjetým réčkem můžete na soupeře získat klidně 50m a má tak určitě smysl ho pečlivě trénovat. Nejlepší jezdi při vhodných podmínkách dokážou projet réčko ve skluzu (čili spadnou z levitace, ale nezastaví se)

Tip by Kuchťa:  jednoznačný souhlas, je to na stoupačce klíčový manévr, protože můžeš mít i stejnou rychlost jak ti nejlepší, ale na réčku ti odjedou

  • důležité je hlavně rychle přeskočit na druhou stranu a přehodit plachtu

  • Steve nás k tomu na Gardě naučil jednu techniku, kdy při obratu chytá plachtu přední rukou za stěžeň. Tuto techniku nepoužívají všichni top jezdci ale mě dost pomohla.

  • spočívá v tom, že jezdec si ještě ve chvíli kdy jede zaháknutý v úvazcích chytne přední rukou plachtu za stěžeň pod ráhnem. Potom se vyhákne z úvazků a začně  rychle ostřit (případně i pumpovat), prkno se snaží držet co nejvýše a nejvíc naplocho. K tomu si pomůže tím, že zadní nohou vyšlápne z poutka a dá ji mírně ke středu. Ostřením proti větru začně špička prkna postupně klesat. Účelem jezdce je přetočit prkno přes osu větru dříve než se dotkne hladiny. V okamžiku doteku (nebo těsně přes) jezdec přeskakuje na druhou stranu. Zadní roukou chytá ráhno hned na druhé straně plachty, následně rukou co má na stěžni chytá ráhno až za úvazky a plachtu hned přehazuje. Pokud udělá první fází dobře prkno po doteku s vodou pokračuje malý moment ve skluzu. To je ten okamžik co má jezdec na to, aby přeskočil na druhou stranu, přehodil plachtu, nabral vítr, mírně odpadnul, strčil nohy poutek  a prkno poslal znovu do levitaci

  • velmi pomáhá pokud jezdec začíná réčko vysoko na foilu. Prkno při klesání nabírá rychlost což pomáhá projet obrat bez zastavení

  • Při silném větru je možné zadní nohou vyšlápnout z poutka dříve a to ještě dřív než se jezdec vyhákne z úvazku. Čili nejdříve chytne přední rukou stěžeň, potom vyšlápne zadní nohou a potom se vyhákne a začne ostřit. Při slabším větru je ale ještě lepší zůstat chvíli v poutku a při obratu pumpovat (jednou rukou za stěžeň a druhou za ráhno) réčko v podání bratrů Goyardů:

https://www.facebook.com/watch/?v=538786563283002

(Thomas zde chytá ruku za stěžeň, Nico jde po ráhnu)


Pár závodních tipů:

  • u závodů ve foilu je extrémně důležité udělat co nejrychleji obraty a začít opět foilovat. Každou vteřinu co nefoilujete ztrácíte. Proto je velmi důležité vnímat poryvy a pokud je vítr na hraně točit obraty v poryvu a to hlavně na stoupačku (halzu je možné projet i ve slabším větru než je možné se rozjet, takže tam to tak důležité není). Proto se občas i vyplatí si zajet delší trasu pokud jinak riskujete že se po réčku nebudete schopni nějakou dobu rozjet. Napřiklad přestoupat laylinu pokud vidíte, že ze shora  jde poryv, ale pokud byste otočili na layline, tak na něj budete 10s čekat. Delší trasa bez zastavení se pak vyplatí.

  • ve foilu se dá pumpováním extrémně přestoupávat nebo i klesat. Pokud Vám tedy chybí i několik desítek metrů na bójku můžete správnou technikou pumpování toto manko smazat. Může to být trochu na úkor rychlosti ale ve většině případů se to vyplatí než dělat 2 obraty. Pumpováním se můžete také dostat ze zákrytu plachty jiného závodníka

  • pumpování na foilu je víc o nohách než o rukách. Ideální je se tak ze začátku učit pumpovat jen tělem a nohama a až pak k tomu přidat ruce. Čili se na stoupačku vyháknout, natáhnout ruce a houpáním v nohách zkoušet více ostřit. Foil se musí lehce rozpohybovat nahoru a dolu. Tuto techniku oceníte hlavně ve slabém větru. Pupování v silném větru je výrazně obtížnější, ale k dostoupání na layline samozřejmě pomáhá také.

  • technika pumpování na windsurfu nohama je velmi podobná technice foil pumpování bez plachty - https://www.youtube.com/watch?v=3Ksamgpu2S0  , je ale obtižnější protože nohama nestojíte v ose foilu a celkové je ws komplet váhově těžší


Tip by Kuchťa: pumpování jsme také řešili, nicméně bylo řečeno, že se spíše snažit být na prkně v klidu, tj. moc nepumpovat, pumpování funguje na startu a krizových situacích, problém prý je ,že tě to rozhazuje v ideálním postavení, tj. nedosahuješ maximální rychlosti, což potvrzuje co píše výše Jakub.


Pokud byste měl někdo další otázky, klidně se na mě obraťte. Budu rád, když Vám bude dokument užitečný a budu i rád za zpětnou vazbu. 


Foilu zdar a závodění zvláště.

Zímák, CZE 777